Balik Kampung


Baru ada masa nak update blog aku ni. Maklumlah raya sakan kehulu kehilir. Ok jom kita cerita bermula dari balik kampung.
.
Kami sekeluarga balik kampung pada hari Sabtu 19hb September. Mula ingat nak balik pada hari Jumaat tapi anak anak aku kata balik pada hari Sabtu ajelah. Call my mother kata tak jadi balik Jumaat tapi hari Sabtu. Anak anak aku kata nak settle kerja sekolah and nak baca buku. Kalau balik rumah Tok memang tak pegang buku punya.
.
Pagi lagi kami dah bangun and siap untuk bertolak. Macam biasa selalunya tak menepati waktu. Maklumlah anak ramai and nak siapkan sorang sorang memang lama. Tapi aku ada satu cara untuk tepati waktu. Apa aku perlu buat ialah, aku mandi awal, siap barang dan masuk kereta terus start engine. So aku tunggu aje dalam kereta. Masa tu barulah anak anak aku kelam kabut. Kalau nak kasi depa tension skit aku honk lagi. Hehehehehe.......
.
Ingatkan bila masuk highway dah smooth sailing, tapi tiba aje kat Slim River kereta nak ok...ek.... slow aje. Deangan suasana yang muram durja hujan pun renyai renyai membuatkan aku mengantuk. Dalam kereta apa lagi dengan lagu hari raya. Memang rasa tension bila pandu dlm jam. Bila sampai kat Sungkai barulah ok. Ingatkan ada accident. Rupanya ramai pemandu berhenti dan terus paking di bahu highway. Aku pun hairan sebab apa depa buat macam tu...mungkin berhenti untuk ke toilet kot. Tapi tak kan sampai melimpah ke luar dari tempat rehat. Yang pelik tu dengan sifat orang Malaysia ni suka slowkan kenderaan. Tu yang menyebabkan jam gile tu.
.
Bila sampai ipoh saja' jam lagi. masa tu dah dekat pukul 2.00 ptg. Kami terus perlahankan kenderaan. Sekarang tiada lagi tol di kawasan Ipoh Selatan dan Utara jadi drive trus saja sampai ke Tol Juru. Rupanya yang menyebabkan jam kat Ipoh sebab ada jalan susur masuk ke lebuhraya di utara Ipoh bagi pengguna - penguna tempatan. So apalagi bertambah jam lah hingga ke terowong. Satu lagi yang aku geram tu pengguna jalan raya terus mengunakan laluan kecemasan utk memotong. Polis kata akan tahan mana mana kenderaan yang melanggar peraturan dan akan di compaun segera. Rupanya tak ada enforcement pon. Macam tak ada undang unadang langsung. Bila lah nak civilise orang Malaysia ni. Satu lagi yang aku lihat ada ramai juga pengguna yang membuang sampah ikut suka hati melalui tingkap kereta. Cubalah simpan sampah tu dan buang baik baik ke dalam tong sampah bila tiba ke destinasi. Bukan saja buat semak tapi membahayakan pengguna jalan raya yang lain.
.
Finally kami tiba di Gurun rumah my mother dekat pukul 5.30. Mengambil masa agak 8 jam kali ni untuk tiba kekampung. Selalunya 4.5 to 5 jam aje untuk sampai. Tak apalah nak buat macam mana. Elok juga sampai lewat sebab tunggu kejap aje dah nak berbuka.

Comments

Popular posts from this blog