Excurtion to Egypt

Semasa aku ada assignment kat Sudan, aku memang bercita cita untuk menziarahi Egypt, kota yang penuh dengan sejarah dan tamaddun. Banyak juga cerita tentang ketuhanan dan dakwah para Nabi dan Anbia. Malangnya hajat murni aku tak kesampaian. Aku rasa ralat sangat. Memang pada masa tu rezeki tak ada. Tapi aku cuma tiba di airport Cairo sahaja selama beberapa jam. Di situ juga aku di 'paw' oleh immigration officer. Aku pun hairan apasal orang Melayu ni mudah sangat di kenali untuk di 'paw'.
.
Insyaallah assignment aku di sini pula akan tamat pada bulan December. Aku telah atur rancangan aku sebelum balik ke tanah air. Aku ada dua rancangan tapi aku tak putus mana satu akan menjadi pilihan yang tepat. Pertamanya aku nak menziarahi kota London semula. Aku nak jumpa university mate aku yang dah lama terpisah. I would like to have a dinner and visit his family in London. Kalau anak saudara aku berkerja di sana most likely aku boleh lepak di rumah dia. Saving skit. Aku ada plan lain juga untuk cari buku2 secondhand yang banyak di jual di car boot sale. Mungkin aku terpaksa tinggal agak lama. Lepas tu aku nak ke Sweden untuk jumpa penpal aku masa Chrismas. Dah lama dia jemput aku kesana. Bila mengenangkan rancangan aku ni jatuh pada musim winter, aku agak risau sebab cuaca yang dingin dan waktu solat yang rapat rapat. Perjalanan di waktu winter memang agak torture. Aku cuba ajak member member yang nak serta. If not aku lone ranger seorang diri pun tak kisah. Cuma bila nak bergambar tu leceh skit.
.
Then I thought of having another option. Iaitu why dont I go for Umrah from Abu Dhabi and after that straight to Egypt for few days. Then only I catch my flight for good to Malaysia. Kat Egypt pun ada anak buah aku yang masih belajar. Boleh suruh dia arrange kan accomodation and tour untuk aku. Aku memang teruja sangat untuk visit Pyramid. And at the same time how about having a dine on the boat cruising the Nile river. Must be very interesting idea and enjoying the scenic panorama during the sunset (hehehe...kira solat atas boat la....solat mana leh tinggal kan..dalam apa jua keadaan). Aku rasa inilah last opportunity untuk aku pilih option 1 atau option 2. Since my close friend Mat akan berhijrah ke Jeddah next month for another assignment, aku rasa worth to give him a visit and ask him to perform umrah together. Elok jugalah pergi ziarah kembali Masjidil Haram dan Masjid Nabi.
.
Sekarang aku buat countdown for all the days left. Rasa macam nak forward saja baki baki waktu sehingga December 2010. Aku pun tak pasti apa yang ingin aku lakukan selepas itu. Perhaps aku rehat and recuperate balik masa masa lepas untuk growing old together with my wife and children. Payback for the missing moment.

Comments

Popular posts from this blog