UK Election 2010


Hari ini tamat sudah hari mengundi. Bla lihat kepada keputusan, parti Conservative mendahului parti parti lain so tak dapat 2/3 majoriti. Nampaknya Tory kena buat kerajaan campuran untuk memerintah and probably parti Liberal Democrat Party. Sebenarnya aku tak adalah nak angkat pot sangat sebab parti mana menang atau kalah sekali pun, polisi luar negara adalah serupa sahaja. Samalah dengan Amerika. Mereka ni dah kira dua beradik lah. Tapi aku nak juga baca apa new polisi pasal immigrant.
.
Tapi kalau election di Malaysia, kalau parti menang, belum tentu akan menang sepenuhnya sebab aa adegan melompat parti. Adegan melompat parti ni akan terjadi sehingga tempoh mengundi lima tahun lagi. Jadi aku tak nak lah bagi tahu sapa uang suka sangat melompat parti. Mungkin sebab candidate taksub sangat dengan lagu Lompat Si Katak Lompat agaknya. Nak lompat parti bukan senang kalau tiada pemangkin nya ..ye dak.
.
Aku pernah berada di UK semasa waktu mengundi. Semasa tu aku di London dan Bradford. Kira dua kali aku ada pada waktu general election. Tapi aku tak mengundi pun. Yang best tu bakam MP akan hantar poster biography dari rumah ke rumah dan tiada semak semak dengan tampal poster seperti di Malaysia. Kira kurang pembaziran lah untuk upah budak tampal poster dan kutip poster. Pernah sekali tu MP datang masjid beri ceramah and siap ada makan. Aku pun pegi lah janji dapat makan kari Pakistan yang sedap tu. Macam biasalah aku ni tak suka sangat dgn politik politik ni sebab banyak yang janji tinggal janji. Pernah aku tanya kawan aku orang Sweden pasal election kat sana...dia kata depa tak worry langsung sebab depa trust politician depa. Kita pula bagaimana????? Sendiri mau jawap la....

Comments

Popular posts from this blog