Sahabat Sejati


Aku dah lama nak tulis tajuk ni tapi tak kesampaian. Setelah membaca apa yang member aku Hisyam tulis dalam blog dia yang aku link tu aku rasa teruja untuk teruskan menulis tentang sahabat setia atau apakah yang di maksudkan sahabat yang sebenar. Setiap orang dapat mentafsirkan apakah maksud sahabat setia yang sebenar. Tapi aku rasa sesiapa kawan kita dapat mempunyai sifat seperti yang di listkan seperti di bawah aku rasa memang layak untuk di putuskan sebagai sahabat yang sejati. Ulama beritahu sahabat yang baik dunia dan akhirat adalah seperti berikut.

1. Apabila kamu bertemu dengannya terus kamu teringat akan Allah.
2. Apabila kamu bercakap dengannya nescaya iman kamu akan meningkat.
3. Apabila kamu berkawan dengan dia nescaya taqwa kamu bertambah.
4. Apabila kamu lihat kehidupan dia nescaya kamu rasakan dunia ini sementara.
5. Apabila kamu bersaing dengannya nescaya amalan kamu akan bertambah baik.

Aku rasa kalau dapat salah satu kategori di atas pun jadilah. Tapi aku.........kalau korang agaklah...adakah terdapat kategori di atas? Rasanya nampak kebesaran dunia adalah. Walau bagaimana pun kita memang perlukan sahabat yang dapat berkongsi susah dan senang walaupun di mana jua.
.
Ada juga member aku yang rapat...tapi bila aku pandang aje dia terus aku terbayang party yang aku tak suka tuh. Habis cam mana ekk....

Comments

Popular posts from this blog