Jom Ke Pekan
.
Hari Ahad adalah hari yang di nanti nanti oleh warga kem dan seluruh warga Malaysia yang lain. Kalau keluar tu rasa macam kambing kambing lepas kandang. Berderu deru pantas ke pekan. Masa tu lah nak bergaya dengan jaket kulit dan sebagainya. Maklumlah bila kerja asyik dengan jeket biru dan kuning sampai lusuh. Orang Kedah kata pi mai pi mai tang tu jugak. Kira cam dah muak dah nengok atau pakai jeket warna biru kuning ni.
.
Kira macam jakun pegi pekan pun ok gak. Nengok apa semua nak beli. Macam la kat Mesia tak ada barang langsung. Bukan apa, duit dah lebih gatai tangan la nak beli barang barang. Lai pun barang barang di sini murah gak untuk di bawa balik ke Mesia. Jangan ingat Turkmenistan ni koman sangat ka. Macam kat Sudan dulu tu, boleh kata semua orang suka beli kayu kokka tu. Aku pun tak faham. Masa nak balik Mesia tu si Abang Pun ni beli sakan kayu kokka. Ada juga kata kalau di gigit dan kunya boleh kuat semacam. No wonder la masa aku ke Turki dengan Tengku dulu dia asyik kunyah kayu ni. Aku ingat dia nak tajamkan gigi tapi dia ada udang di sebalik mee.
.
TU la...nak shopping sini pun happening. Ala Europe la jugak. Tadi si Zahrin dah kendong 10kg langsir. Dia nak siapkan untuk raya. OK lah tu. Siap awal nanti boleh relek. Tak ke gitu. So nak hapening lagi aku bawa lah Zahrin ni pusing satu bazar. maklumlah dia nak balik Mesia esok dan nak beli oleh oleh untuk anak bini. Aku sempat juga bawa dia pi tinjau bazar sebagai kejutan kejutan terkini. OK...jom kita ronda apa yang ada...

Kalau tak silap aku ni ikan salai. Masa student dulu aku selalu beli black paper smoke mackerel. Sedap bila di bakar dan di cicah dengan air asam. Nanti aku nak propose kat chef untuk buat benda ni. Member2 yang lain malu2 kucing siam nak propose kat chef jadi aku lah yang selalu sampaikan hajat dia orang ni.
Di sini sayur segar dan beraneka jenis. Sedap sedap tapi kalau nak petai, jering, genuak tak ada lah. Jangan nak mengarut ok. Kalau ada orang jual petai kat sini aku pasti pasar ni akan kosong. Tau tak pasai apa...??? Aa...tau tak pe......
Ni lagi best. Orang jual BBQ. Ikan ada. Daging ada dan ba alif ba ya pun ada. Pilih mana suka dan orang yang menjual tu adalah orang islam. Hhhmmmm....aku pun tak dapat nak komen lagi... Salah sapa tu.......carilah jawapan sendiri kan.
Makcik ni jual ikan. Ikan ni lah yang kami makan. Rasanya sebesar orang. Masa mula mula makan memang sedap. Tapi kalau dah makan tiap tiap hari memang dah rasa loya. Chef suka masak taucu dan sambal. Walau apa pun aku masih lagi rindukan ikan kat Mesia. kadang kalau nak masak makanan Mesia rasa macam tak 'gu' la....
Tomato, timun, terung sangat murah dan banyak. Inilah ulam atau salad kami setiap hari. Tapi kalau nak cari cili padi memang tak ada. Kalau nak juga kengkawan yang balik Mesia tolong bawa ye....nanti ada yang kempunan pulak..... Ginger pun tak ada di sini. Ini yang menyebabkan makanan kita kat sini kurang rasa. Kadang Hamdan bawa makanan yang wife dia masak, masa tulah pelengkap rasa. So sapa nak datang sini tolong lah bawakan bunga kantan, daun kesom, daun karipule, halia, lengkuas dan apa saja lah...
Tu daging lembu. Nak kata halal di sembelih entahlah. Aku masih ragu ragu. Tapi kalau nak beli eloklah tanya Ahmet mana yang ok atau idak. Sebab Ahmet ni particular skit.
Husband makcik ni siap suruh aku tangkap gambar isteri dia. Aku pun ambil lah satu. Dia taklah malu malu kucing siam. Pernah berminggu minggu kami di sajikan dengan sayur kobis aje. Aku dah naik kembang tekak. Sapa ada gaut, selamat makan aje lah.
.
Sebenarnya kehadiran kami di sini memang di sukai masyarakat setempat. Sebab kami sebagai penjana ekonomi mereka. Yelah depa tu kaya kaya. Satu hari USD200 dapat. Belanja sebulan pun tak habis. Kadang tu yang leceh bila nampak aje wajah wajah kulit koko ni harga terus naik....Hhmmmm.

Comments

Popular posts from this blog