Hamdan - All the Best and Good Bye

Hamdan akan pulang for good beberapa hari lagi dan akan meninggalkan projek ini buat selamanya. Mungkin rezeki kau suadah tak ada disini tapi perlu di ingat bahawa rezeki Allah berada di mana sahaja. Dengan sifat Allah yang amat pemurah kau tak perlulah rısau. Aku pernah menulis perihal rezeki di dalam blog aku yang lalu. Tapi entahlah bila catatan aku di istiharkan disini. Biarlah aku ingatkan diri aku dan kawan kawan sekalian cerita rezeki ni. Manusia akan mati apa bila tiada lagi rezeki di dunia ini. Sebelum nyawa di ambil Allah akan perintahkan malaikat untuk mencari rezeki si polan bin sipolan di seluruh alam hatta sampai ke bulan. Sekiranya di pastikan tiada lagi rezeki maka kembali lah dia pada pencipta. Orang alim tamsilkan bahawa rezeki ini seperti tangki yang penuh dengan air. Kalau di letak satu paip maka air akan keluar. kalau di letak lebih lagi bilangan paip air yang sama juga akan keluar. Tapi kalau satu paip perlahan dan sedikitlah air keluar. Tapi kalau di letak paip yang banyak maka cepat dan banyak lah air yang keluar. Tapi tetap jumlah yang sama. Jadi, rezeki yang allah beri pada kita telah di tetapkan cuma ianya akan datang cepat atau lambat.
.
Aku kenal Hamdan sejak tahun 1998 semasa projek MMR di Bintulu. Kerjanya bagus dan teliti dan bila bekerja memang penuh disiplin dan didikasi. Nak buat macam mana kontrak kerja dah di tamatkan di sini maka dia kena balik Malaysia. Aku tak nafikan ada banyak benda yang aku sendiri belajar dari dia. So aku nak ucapkan berbanyak banyak terima kasih. Hamdan kalau buat kerja memang tegas dan jelas. Tak ada kona kona. Tapi di luar kerja dia adalah manusia biasa seperti saya dan tuan tuan semua.
.
Kalau nak ada kendurş kendara dialah orang yang paling sibuk nak uruskan. Boleh kata ketua chef lah. Sana sini orang panggil dia untuk masak. Aku kalau masak sendiri oklah kalau nak masak kenduri kendara memang malas. Sekarang Hamdan dah tak ada jadi hilang lah tukang masak kita. Nampaknya Puad lah kena take charge pulak.
.
Untuk kesempatan ini aku nak ucapkan berbanyak terima kasih atas segala bantuan yang hang berikan pada aku sepanjang aku di sini dan minta maaf bebanyak kalau ada perkataan dan perbuatan yang menyakitkan hati hang. Akhir kata, selamat jalan dan selamat maju jaya semoga Allah murahkan rezeki dan berkati rezeki yang Dia anugerahkan untuk hang. Semoga bahagia di samping keluarga tercinta untuk di dunia dan akhirat.

Salam,
Aku, Abuikhlas...

Comments

wonderbats said…
Semoga sdr Hamdan lebih sukses dimasa hadapan,terimakasih kerana memberi pinjam hard hat dan spek masa visit kiyanli suatu masa dahulu ... apapun jasamu dikenang.

Popular posts from this blog