Mencari Lembu Untuk Korban Hari Raya
.
Hari ni lepas lunch Hamdan ajak aku ke Turkmenbashi untuk cari lembu untuk di buat korban. Aku ikut aje. Sebelum tu dah discuss dgn Haji Daud untuk buat amalan kurban. Semalam Haji Daud datang ke ofis aku untuk kutip duit korban. Dia kata ada 21 orang yang participate. Jadi ada sebanyak 3 ekor lembu. Tapi kami tak di benarkan untuk melakukan ibadat korban di kem sebaliknya di masjid Turkmenbashi selepas sembahyang raya. Aku tak berapa kisah asalkan ibadat kurban dapat di buat dengan sempurna.
.
Insyaallah pada tahun ini dan tahun tahun yang akan datang aku akan terus kan ibadat korban ini. Aku rasa seperti dah wajip untuk melakukannya setiap tahun. Sebab terlebih mampu. Lainlah kalau tak mampu. Tahun ini aku buat juga di kampung untuk di urusan oleh emak aku di kampung bersama akikah Yusuff satu bahagian dan tak ketinggalan sebahagian lagi untuk akikah Yusuff di rumah mertua aku.
.
Bil sampai Turkmenbashi kami menunggu Fadzil dan Shah untuk melihat lembu yang hendak di beli itu. Cari Haji Daud tak jumpa, entah kemana dia pergi. Kami ke kawasan flat on the way to Awaza dengan orang tempatan. Maka di tunjuknya lembu lembu tersebut . Tapi sini kalau nak beli lembu atau kambing untuk di korban dan akikah perlu berhati hati dan perlu di beritahu kriteria2 tertentu supaya penjual itu faham. Kalu beli kambing murah aje iaitu USD70 atau USD80 sahaja. Itu dah kira cukup besar. Mungkin ini lah lembu lembu yang akan di korbankan.

Oleh kerana cuca sejuk, lembu pun mempunyai bulu yang panjang.

İnilah wajah ori kanak kanak tempatan. Dia pun suka nengok kita belek lembu dia.

Comments

Popular posts from this blog