Aku Asyik Berangan Malam Ni

Buku creative writing aku yang berjodol Plot & Structure baca pun belum lagi habis. Tapi dah dapat banyak idea and ilham bagaimana nak buat plot. Aku dah ada plot cerita dah. Aku rasa quite interesting. Tapi aku belum lagi pen kan dalam buku. Pertama sekali ku nak beli computer baru and dedicated untuk kerja kerja writing aku ni. Kedua aku nak beli software from White Smoke and next trip aku rasa aku dah ready. First aku akan tulis prologue and the summary for back cover. Those were recommended as the initial writing. Aku rasa aku nak stlye macam Jodi saja sebab aku suka her style.
.
Secondly James Scott kata kalau nak tulis cerita kena ada feel. Sebaiknya instumental music and slow. So bila idea dah banyak datang boleh pour everything into the paper for the first draft. Just throw everything like you throw into the kitchen sink.
.
Ok, so aku pun layanlah diri aku ni dengan lagu lagu hindustan yang shahdu shahdu.... alahai macam alam percintaan pulak. Bila aku dengar lagu Bobby berjudul Me Syair To Nahe - yg bermaksud Aku Bukan Seorang Penyair, terkenang aku di Calcutta, India. masa tu aku sedang berjalan jalan di celah celah rumah untuk menziarahi seseorng tetiba dengar lagu ni. Mujurlah aku control macho. Kalau tidak boleh gelek dan nyanyi sekali. Aku ingat lagi cerita ni masa aku kecik lagi dan ditayangkan hampir satu tahun. Sepupu mak aku bawa aku ke panggung tapi aku tido aje dalam panggungMember aku Che Mat kata dia nengok cerita ni kat panggung dekat sepuluh kali..... hehehhe. Tapi lagu lagu dalam filem Bobby ni memang best best........lagi satu lagu yang aku suka tu ialah Chura Liya Hai Tum Ne and Khabi Khabi Mere Dil Me..... Aku rasa tak pa kot dengar lagu ni sambil berkarya sebab dengar lagu Hindi kadang memang asyik.....

Comments

i amsterdam said…
Assalamualaikum saudara Masnoor,

Nampaknya niat nak menulis ni memang serius betui, hinggakan sanggup nak beli komputer khas & software lagi. Teruskan..semuga berjaya!!

By the way, betui ke tidok dalam panggung tu...kalau ya, masakan boleh ingat nama2 lagu dalam filem tu.
Abu Ikhlas said…
wslm,
I know you selalu jengah blog Ä° bila ada track from amsterdam. Yes memang serious ni...doalah supaya tak separuh jalan. Tu yang dok belajar through buku2 creative writting untuk dapat pedoman. Hehehehe....memang tio pun ...lagu lagu tu dulu kan popular dgn keset keset yang bercambah.... skg MP3 pun ada
Abu Ikhlas said…
wslm,
I know you selalu jengah blog Ä° bila ada track from amsterdam. Yes memang serious ni...doalah supaya tak separuh jalan. Tu yang dok belajar through buku2 creative writting untuk dapat pedoman. Hehehehe....memang tio pun ...lagu lagu tu dulu kan popular dgn keset keset yang bercambah.... skg MP3 pun ada
i amsterdam said…
Ya..dah lama juga dok ikut perkembangan AI, sejak saudara Ahaj letak blog dia dlm email & dari sana terjumpalah blog ni...

Lama juga duk tengok gambar anak2 AI, comel2 & handsome.. tapi gambar orang rumahnya sampai hari tak jumpa lagi....
Abu Ikhlas said…
Macam mana saya nak jawap ye....nak jumpa isteri kena datang rumah la.....gambar isteri tak ada di sini sebab di letak di tempat rahsia....iaitu di hati ku...
Anonymous said…
Salam...
Saya silent reader blog sdra.
Tentang writing.. sdra nak menulis in English or BM? :)
Abu Ikhlas said…
salam,

TQ kerana sudi mengikuti blog saya.

english kot..... tu yang dok buat berbagai bagai preparation tu
Anonymous said…
Termasuk la hafal vocab baru ye? :)

Mdh2an berjaya. Saya sedang baca buku Jodi Picoult sekarang. Plain Truth. Tentu dah baca ni.
Abu Ikhlas said…
yes...saya dah baca...cuba baca cerita Handle with Care....best Saya suka gaya dia tulis.......Sekarang nak habiskan buku buku jeffrey archer.
Abu Ikhlas said…
lagi satu....cuba baca blog anak saya hafiznuryusuff.blogspot.com yang saya link dekat tepi tuh....
Abu Ikhlas said…
lagi satu....cuba baca blog anak saya hafiznuryusuff.blogspot.com yang saya link dekat tepi tuh....

Popular posts from this blog