Pertama Kali Menjejak Kaki


Perasaan mula mula bila nak ke Kota London ialah nak main snow and rasa sejuk. Bila nengok movie org putih especially waktu Chrismas best aje. Rasa bagaikan angan angan dan mimpi aje nak main snow. Macam aku kata sebelum ni, tak terpikir dek akal. Lepas tu teringin nak buat snow man dan gumpal gumpal snow and baling kan member. Lepas tu boleh main ski. Masa tu nak sangat tunjuk kat member member aku kat kampung yang aku dah pernah bersnow. Hehehehe.....

Masa first day nak terbang aku pakai baju biasa aje. Duit yang aku dapat aku simpan baik baik dalam kocek. Member aku ramai tempah kod dan blazer, aku biasa aje. Maklum, tulah pertama kali nak naik kapal terbang. Aku transit kat Dubai. Masa tu tak ada lagi direct flight. Dubai airport bukan macam sekarang. Dulu flight parking, terus kena jalan kaki ke terminal building. Memang kodik je Dubai Airport tu. Tapi sekarang dah canggih.
.
Masa sampai kami di bawa ke MARA house di Bayswater. Di situ kami bermalam selama satu hari di hotel sebelah. Masa tu end of summer dan dah mula rasa sejuk tapi boleh tahan lagi. Esok tu kami di beri briefing bagaimana nak ke University masing masing. Ingatkan MARA dah arrange siap siap rumah kita orang. Rupanya kena cari sendiri! Korang leh imagine tak masa tu kecewanya hati. Dah lah tempat tuh asing lagi alien, sapa pun tak kenal, cam mana lah nak cari rumah. Nak jalan selamat sampai aje terus cari masjid. Insyaallah orang local British Pakistani, Bangladeshi atau Indian Muslim dapat membantu. Aku nasib baik sebab di temani member aku Mohd Nor yang baru aku kenal dan kebetulan dia belajar satu tempat dengan aku. So malam tu kami seramai 8 orang tidur di rumah Landlady tuh. Kira perak sekejaplah macam rusa masuk kampung. Kalau aku tahu teruknya arrangement yang depa buat nak aje aku balik Meisa.
.
Sebenarnya kan bila kita belajar dari susah payah baru diri kita menjadi kuat. Ni aku tak cerita lagi duduk rumah Landlady yang kasi condition untuk aku dan member aku mandi 2 kali aje seminggu. Lepas tu dia vegetarian dan nak memaksa kita orang jadi vegetarian gak. Masa tu kita masih muda belia. Macam mana nak ikut rule tu. Atas pengalaman dan susah payah ni, aku selalu bercerita dengan anak anak tentang erti dan maksud hidup. Kemanisan hidup hanya akan datang bila kita sanggup bekorban.
.
Masa snow mula turun memang perak gile. Siap ambil gambar lagi. Tapi sejuk dia ya rabbi.... tak terimagine rasanya. Nak mandi pun malas...

Comments

Popular posts from this blog