Do You Like Indian Cuisine??

Kalau orang tanya aku cuisine mana yang aku paling suka mesti aku cakap Indian Cuisine. Sebab aku orang utara. Pastinya kari menjadi kegemaran. Dulu masa aku kecik kecik boleh kata tiap tiap hari my mother masak kari. Walu menu lain ada tapi kari macam wajip. Kalau masak kari ikan mesti kena masuk halba campur. Baru 'kow'. Masa arwah my father ada, my mother mesti masak kari pakai batu giling. Sekarang tak lagi. Tapi aku menjadi pewaris batu giling tu. Aku ada dua. Satu lagi wife aku ambil dari nenek dia. Aku kira pandai jugak la menggiling. Korang leh imagine cam mana mamak giling rempah tak? Dengan pakai singlet dan kain pelikat yang di lipat dua dan di ikat kat pinggang sambil berpeluh peluh menggiling. Tapi sekarang dah letak kat garden...heheheh.
.
Masa aku kat UK dulu aku suka sangat makan kari di Masjid Dewsbury. Kadang pegi sebab nak makan kari aje. Memang sedap. Bukan aku sahaja berpendapat begitu. Member member aku pun sama. So aku pun fikir dan cari apakah rahsia delicousnya kari kari tersebut. Puas aku cari kat kedai kedai Indian dan Pakistani tapi tak jumpa jumpa juga. Kira aku dah buntu nak cari secret recipe tu. Aku dah olah dan cuba bermacam macam ingredients. Siap ajar wife aku lagi. Tapi tak juga jumpa jumpa.
.
Bila aku dah berada di Malaysia aku masih terus mencari resepi rahsia tu sehingga aku terjumpa buku masakan Indian Cuisine, the collection from aristocrat and golongan Maharaja seluruh India written by Pamela Punjabi. Kalu tak silap ada lebih kurang 50 buah resepi semuanya dan semuanya aku dah cuba termasuk masakan kurma bersama ground cashew nuts. Memang sedap. Tetapi masakan kurma yang paling sedap aku pernah rasa adalah semasa aku berada di Bangladesh. Tengok sahaja dah tahu sedap. Dalam masakan Indian Cuisine ni the secret ingredient adalah ground cumin and coriander. Kalau tak percaya....cuba lah....

Comments

fruzabdullah said…
best kan.. dah jadi kebiasan orang utara ni ngan kari... aka gulai .. gulai ikan tenggiri or ikan talang ngan nenas.. best..

waktu g kenduri kawin kt Karnataka and Chennai bulan lepas pn dapat makan pure indian food...tapi agak berbeda ngan masakan northen india... tapi 2 thumbs up.. waaa nak balik alor star la camni.. makanan murah...
Abu Ikhlas said…
fruz,

yes makanan ndia ni banyak varieties. Kat selatan dan utara lain. Depa ada special cuisine masing masing. Buku yang saya beli tu is the collection og all cuisine all over india.

Popular posts from this blog